دیکشنری بازاریابی:

منتشر شده در تاریخ: دو شنبه 23 تیر 1393
عبارتمعنیشرح عبارت
activity based costing

هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت

یک سیستم حسابداری است برای تخصیص دقیق منابع مستقیم و غیرمستقیم یک سازمان بر مبنای میزان مصرف آنها در فعالیت‌های صورت‌گرفته.

advertising penetration

نفوذ‌تبلیغاتی

درصدی از بازار هدف است که بخش قابل توجهی از پیام های تبلیغاتی منتقل شده توسط یک کمپین تبلیغ را دارا می‌باشد.

advertising specialties

تخصص تبلیغات

تخصص تبلیغات.

advertising strategy

استراتژی تبلیغاتی

استراتژی تبلیغاتی از استراتژی کلان سازمانی و یا استراتژی بازاریابی نشات می‌گیرد، وبیانیه‌ای آماده شده توسط تبلیغ‌کننده (اغلب در ارتباط با یک آژانس تبلیغاتی) می‌باشد.

advertising substantiation

اثبات تبلیغاتی

قواعد کمیسیون فدرال تجاری (FTC) که شرکت را موظف می‌کند اگر چالشی در استفاده‌ی شرکت از امنیت، اجرا، اثر، کیفیت یا ادعای رقابتی قیمت وجود داشته باشد شرکت موظف است اسنادی را ارائه دهد.

advertising theme

تم‌های تبلیغاتی

به واژه‌ی advertising idea مراجعه کنید.

advertising wearout

عدم اثربخشی تبلیغات

هنگامی که تبلیغات محیطی و محاطی یک برند اثر خود را بر سنجش و تاثیرپذیری مخاطب از دست بدهد.

advertising, regulation of

مقررات و تبلیغات

تحت قواعد کمیسیون فدرال تجاری (ftc) اعمال و اقدامات ناعادلانه و یا فریبنده (که ممکن است شامل تبلیغات باشد) ممنوع است.

Advisor

راهنما

مدل توصیفی توضیح سطوح هزینه‌های ارتباطات بازاریابی برای محصولات صنعتی می‌باشد، 2متغیر مهم در این مدل اندازه بازار محصول و تعداد مشتریان بالقوه می‌باشد.

advisory authority

مرجع مشاوره

به واژه‌ی staff authority مراجعه کنید.

advocacy advertising

تبلیغات حمایتی

تبلیغاتی است که در برابر موضوعی موضع گرفته و یا از دیدگاه خاصی طرفداری می‌کند.

affect

اثر

احساسات یک شخص نسبت به یک شی م:.7-نند یک نام تجاری، تبلیغات، فروشنده، و غیره، در تلاش برای درک و پیش بینی رفتار مصرف کننده است.

affective conflict

درگیری‌های عاطفی

حالت جنگ زمانی که یکی از اعضای کانال احساس استرس، خستگی، تنش، و یا خصومت با یک عضو دیگر دارد.

affiliate

وابسته

به واژه‌ی affiliate marketing مراجعه کنید.

affiliate fraud

تقلب

تاکتیک نادرست در بازاریابی وابسته که برای تولید درآمد نامشروع استفاده می شود. به عنوان مثال،برنامه های تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک.

affiliate marketing

بازاریابی وابسته

نوعی از بازاریابیست که محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا ارئه خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک های که در اختیار کاربران قرار داده می شود بصورت آنلاین به کاربران دیگر معرفی می‌کند.

affiliate merchant

تجارت وابسته

تبلیغات در روابط بازاریابی وابسته.

affiliate network

شبکه‌های وابسته

تعدادی از کسب و کارهائی که به ارائه خدمات پشتیبانی برنامه های بازاریابی وابسته می‌پردازند. این خدمات می تواند شامل کمیسیون های ردیابی و فعالیت، بازاریابی و پشتیبانی فروش، و یا سایر خدمات باشد.

affiliated buying

خریدهای مشارکتی

به واژه‌ی cooperative buying مراجعه کنید.

affiliated store

فروشگاه وابسته

یک فروشگاه که توسط فروشگاه دیگر کنترل می‌شود اما تحت یک نام جداگانه اداره می شود.

affinities

نزدیکی

قرارگرفتن خرده‌فروشی‌های مشابه و مکمل در مجاورت هم برای تسهیل در خرید، برای مثال در یک شهرستان فروشگاه‌های مبلمان در کنار هم قرار گیرند.

after sales support

خدمات پس از فروش

خدمات ارائه شده توسط شرکت سازنده محصولات پس از فروش آن‎‌ها برای ترویج حسن نیت، اطمینان از رضایت مشتری، و توسعه وفاداری مشتری می باشد.

after-market

بازار‌بعد‌از‌خرید

فروش آتی، پتانسیل تولید شده توسط صاحبان تجهیزات برای تعمیر و تعویض قطعات.

agency cost

هزینه‌های سازمان

کاهش ارزش دلار در رفاه اجتماعی به دلیل ماهیت ذاتی روابط آژانس با مدیریت.

agency of record (AOR)

AOR

یک آژانس تبلیغاتی که مسئولیت خرید رسانه‌های خاصی را به مشتری اختصاص داده است.

agency theory

تئوری عاملیت

نظریه‌ای است که به دنبال توضیح فعالیت های شرکت های بزرگ ناشی از درگیری های بین سهامداران و عوامل (مدیران) یک شرکت است. این دیدگاه در جستجوی راهکارهایی بود که اهداف مدیران و سازمان را در یک جهت هدایت کند و مدیر را از حالت کارگزار و عامل سازمان به خادم سازمان مبدل سازد.

agent

عامل

یک فرد که به عنوان نماینده یک شرکت یا یک فرد عمل می کند. 2. (تعریف خرده فروشی) یک واحد کسب و کار که به مذاکره خرید، فروش، و یا هر دو می‌پردازد.

agents and brokers

عوامل و کارگزاران

واسطه‌هایی که به صورت فعال برای خرید یا فروش محصولات برای مشتریانشان مذاکره می‌کنند.

aggregate data

داده‌های تجمعی

داده‌هایی که به یک واحد کوچک گرد می‌شوند برای نشان دادن خلاصه‌ای از داده‌ها.

aggregation

تجمع

مفهوم تقسیم بندی بازار است که در آن اکثر مصرف کنندگان به طور یکسان فرض می شود، تکیه بر توزیع انبوه، تبلیغات انبوه و قیمت کم است.

aging

سالخوردگی

در خرده فروشی، aging مدت زمانی است که کالا در انبار بوده است به عنوان مثال، تنباکو، مشروبات الکلی، پنیر.

agreement

قرارداد

به واژه‌ی negotiation مراجعه کنید.

agricultural advertising

تبلیغات‌کسب‌وکار

به واژه‌ی business to-business advertising مراجعه کنید.

AGVS

سیستم‌های هوشمندحمل‌ونقل

به واژه‌ی automated guided vehicle system مراجعه کنید.

AHP

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

به واژه‌ی analytic hierarchy process مراجعه کنید.

AI

هوش‌مصنوعی

به واژه‌ی artificial intelligence مراجعه کنید.

AIDA

فرایندAIDA

مدل AIDA مراحل ابتدائی و پایه ای فروش را تشریح میکند که به صورت پیوسته در طول تاریخ کاربرد داشته اند . چهار حرف AIDA از ابتدای چهار کلمه : توجه . علاقه . اشتیاق و عمل (Attention , Interest , Desire , Act ) گرفته شده است که فرآیند منطقی تصمیم گیری برای خرید می باشد .

aided recall

فراخوان کمک

به واژه‌ی recall test مراجعه کنید.

AIO

AIO

به واژه‌های activities، interests، opinions مراجعه کنید.

Airline Deregulation Act (1978)

قانون مقررات‌زدایی هواپیمایی 1978

این قانون به محیط رقابتی دستوری پایان داد و منجر به شکل‌گیری محیط رقابتی آزاد و وابسته به نیروهای بازار در صنعت هواپیمایی شد.

aisle table

جدول راهرو

جدولی در راهروی یک فروشگاه بزرگ که ویژگی‌های خاص تبلیغاتی را بیان می‌کند.

Ajax

ای‌جکس

مجموعه‌ای از استانداردها و فناوری‌های وب است که به کمک آن‌ها می‌توان برنامه‌های مبتنی بر وب تولید کرد که به آسانی با کاربران تعامل داشته باشند.

Alexa

الکسااینترنت

الکسااینترنت در ماه آوریل سال 1996 کار خود را آغاز کرده است، الکسا یک دیدگاه ناوبری وب است که هوشمند بوده و به طور مداوم با مشارکت کاربرانش رشد کرد.

Algorithm

الگوریتم

فرآیندی است که در آن موتور جستجو لیستی از نتایج ر:.7- براساس یک واژه جستجو تولید می‌کند. موتورهای جستجو به طور منظم الگوریتم‌های خود را برای بهبود کیفیت نتایج جستجو تغییر می‌دهند.

alliance

اتحاد،پیوستگی

رابطه‌ی درازمدت و داوطلبانه که توسط تعهد بین دو یا چند شرکت به وجود می‌آید، در این تلاش به طور مشترک به دنبال اهداف خاص هستند. هدف از این پیوستگی همکاری برای ترکیب منابع شرکت‌های شرکت‌کننده به منظور بهبود کیفیت عملکرد هستند.

alliances

اتحاد

تجمع منابع مکمل دو شرکت در یک آرایش است، معمولا شامل فعالیت‌های هماهنگی ابتدایی در روند توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید می‌باشد.

allocation

تخصیص

یک فرآیند مرتب‌سازی است، شامل شکستن یک منبع همگن به تعداد زیادی منابع کوچکتر.

all-you-can-afford budgeting

بودجه‌بندی هزینه

رویکردی برای بودجه‌بندی تبلیغاتی. مقدار هزینه‌ای که بعد از همه‌ی هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری لازم برای تبلیغات صرف می‌شود.

alpha error

خطای آلفا

به واژه‌ی Type I error مراجعه کنید.

alpha factor

فاکتورآلفا

به واژه‌ی exponential smoothing مراجعه کنید.

ALT text

متن جایگزین

یک کد Html می‌باشد که در آن یک متن جایگزین یک عکس می‌شود.

Alta Vista

موتورجستجوی آلتاویستا

یک موتورجستجوی محبوب است، برای اولین بار متعلق به شرکت دیجیتال بود اما درحال حاضر به یاهو تعلق دارد.

alteration cost

هزینه تغییرات

هزینه خالص تغییر کالاها شامل هزینه‌ی نیروی‌کار، منابع و ….

alteration department

بخش دگرگون‌ساز

به واژه alteration room مراجعه کنید.

alteration room

اتاق دگرگونی

یک بخش است، به معنی تغییر کالاها براساس خواسته‌ی مشتریان.

ambush marketing

بازاریابی کمین

یک روش بازاریابی است که در آن برخی شرکت‌ها، بدون پرداخت هزینه برای یک رویداد بزرگ در حاشیه آن رویداد به یک عملیات تبلیغاتی دست می‌زنند.

American National Standards Institute

موسسه استانداردهای ملی آمریکا

به واژه‌ی ANSI.X12 مراجعه کنید.

American Technology Preeminance Act (1992)

قانون فناوری Preeminance آمریکا

این قانون بیان می‌کند که برچسب بسته‌بندی کالاها باید در هر دو اینچ یا پوند و سیستم متریک بیان شود.

analog approach

رویکردآنالوگ

یکی از روش‌های تجزیه و تحلیل است که به 4 مرحله تقسیم می‌شود، 1-توصیف منطقه تجاری حال حاضر 2-طرح‌ریزی 3-تعریف مناطق تجاری 4-تطبیق ویژگی‌های فروشگاه‌ها در مناطق تجاری با فروشگاه‌های بالقوه به منظور برآورد فروش بالقوه.

analysis of selected cases

آنالیز نمونه‌ها

مطالعه‌ی نمونه‌های انتخاب‌شده از پدیده‌های موردعلاقه.

analysis of variance (ANOVA)

تجزیه و تحلیل واریانس

مجموعه‌ای از مدل‌های آماری است که به بررسی میانگین در گروه‌ها و توابع وابسته به آن‌ها می‌پردازد.

analytic hierarchy process (AHP)

فرآیند واکاوی سلسله مراتبی

واژه‌ی AHP مخفف عبارت analytic hierarchy process می‌باشد، به معنی فرآیند واکاوی سلسله مراتبی است، هنگامی که عمل تصمیم‌گیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیم‌گیری روبرو باشد استفاده می‌گردد.

ANC

بازار مشترک آندی

بازار مشترک آندی.

anchor

تکیه‎‌گاه

قیمت مرجع یا محصول مرجع در مقایسه مصرف‌کنندگان.

anchor store

فروشگاه مرکزی

فروشگاهی است معروف و بزرگ که برای جذب مشتری در مراکز خرید بزرگ افتتاح می‌شود به این فروشگاه‌ها تسهیلات خاصی داده می‌شود.

anchor text

متن‌لینک‌دار

Anchor به اصطلاح ساده و عامیانه یعنی لنگرمتن و یا همان متن لینک‌دار، به متن قابل کلیک و قابل مشاهده اشاره می‌کند.

anchoring effect

اثرتکیه‌گاهی

زمانی که خریداران قیمت محصولات را با قیمت‌های مرجع مقایسه می‌کنند، درنتیجه این مقایسه اثر تکیه‌گاهی به وجود می‌آید، یک قیمت مانند یک تکیه‌گاه عمل می‌کند.

ancillary service

خدمات جانبی

خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای معین، از جمله شامل طبقه‌بندی ذخیره‌سازی محصول قبل از تحویل، مارک و یا برچسب زدن محصول.

animated GIF

انیمیشن‌های GIF

فرمت تصاویر گرافیکی، این روش به طور معمول برای انتقال اطلاعات اضافی در یک فضای محدود استفاده می‌شود.

annual growth

رشدسالانه

درصد رشد سال به سال، رشد سال‌های قبل به عنوان پایه‌ای برای بیان درصد تغییر رشد سالانه می‌باشد.

ANOVA

آنالیز واریانس

به واژه‌ی analysis of variance مراجعه کنید.

ANSI.X12 (American National Standards Institute)

موسسه استانداردهای ملی آمریکا

قالب عمومی مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها درشمال آمریکا است، که برای انتقال ارتباطات استفاده می‌شود.

anticipation

پیش‌دستی کردن

تخفیفی که در صورت پرداخت قبل از پایان‌دوره صورت می‌گیرد.

anticompetitive leasing arrangement

لیزینگ ضدرقابتی

اجاره‌نامه‌ای است که نوع و میزان رقابت را به یک منطقه‌ی تجاری خاص و یا یک مرکز خرید محصور می‌کند.

antidumping duties

عوارض ضددامپینگ

در نقض قوانین ضددامپینگ عوارض جریمه‌ای درنظر گرفته شده است، این عوارض به شکل هزینه‌های ویژه‌ای هستند.

antidumping laws

قانون ضددامپینگ

قوانین تصویب‌شده توسط دولت میزبان برای حفاظت تولیدات داخلی از دامپینگ.

Anti-Merger Act (1950)

قوانین ضدادغام

این قانون اصلاحیه‌ی قانون کلیتون است، که ترکیب و ادغام خرید دارائی‌ها و سهام را منع می‌کند.

antitrust laws

قوانین ضدتراست

این قوانین برای تشکیل تراست‌ها و نظارت بر آن‌ها وضع شده است.

AOG

تحویل‌کالا

به واژه‌ی arrival of goods مراجعه کنید.

AOR

AOR

به واژه agency of record مراجعه کنید.

Apache

آپاچی

یک مجموعه متن‌باز است که در سیستم‌عامل‌های گوناگونی مانند ویندوز، لینوکس و … در دسترس است.

API

رابط کاربردی برنامه‌نویسی

API به معنای رابط کاربردی برنامه‌نویسی می‌باشد که واسطه‌ای است بین یک کتابخانه با برنامه‌هایی که از آن کتابخانه تقاضای سرویس می‌کنند.

Applet

اپلت

یک برنامه‌ی نوشته شده در جاوا است که امکان مشاهده‌ی انیمیشن‌های ساده بر روی صفحات‌وب را ممکن می‌سازد.

application service provider (ASP)

ارائه‌دهنده خدمات برنامه‌های کاربردی

این واژه برای توصیف شرکت‌هایی به کار می‌رود که به طور مداوم به شبکه‌ای از مشتریان نرم‌افزار و خدمات ارائه می‌کنند.

applied research and development

تحقیقات کاربردی

به واژه‌ی research و development مراجعه کنید.

approach, sales

رویکرد، فروش

مرحله‌ی اولیه در فروش متقابل، هدف از این رویکرد افزایش امنیت می‌باشد.

approval sale

فروش به شرط پسند

قراردادی که به خریدار فرصت می‌دهدتا تصمیم خود را ظرف مدت معینی تغییر دهد.

approved vendor list

وندور‌لیست

به لیستی که شامل محصولات موردتائید کارفرما باشد گفته می‌شود.

apron

الحاقیه

فرم پیوست‌شده به فاکتور یا کپی سفارش خرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی.

APT

نظریه قیمت‎‌گذاری آربیتراژ

به واژه‌ی arbitrage pricing theory مراجعه کنید.

AR

متوسط درآمد

به واژه‌ی average revenue مراجعه کنید.

arbitrage

آربیتراژ

به معنای بهره‌گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است.

arbitrage pricing theory (APT)

نظریه قیمت‌گذاری آربیتراژ

مدل قیمت‌گذاری آربیتراژ یک تئوری برای تبیین رابطه تعادلی ریسک و بازده است که می‌تواند برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان یک مدل جایگزین برای مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ارائه شده است.

arcade shopping center

پاساژ بازی

یک منطقه خرید محصور شده با تعدادی فروشگاه.

area of dominant influence

منطقه نفوذ

منطقه جغرافیایی اطراف یک شهر است که ایستگاه‌های مستقر در آن سهم بیشتری نسبت به ایستگاه‌های نزدیک دیگر دارند.

area sampling

نمونه‌گیری منطقه‌ای

یکی از روش‌های نمونه‌گیری است که در آن ابتدا تعدادی شهر یا منطقه به طور تصادفی انتخاب می‌شوند و سپس از داخل شهرها یا مناطق منتخب، تعدادی نمونه تصادفی انتخاب می‌شود.

ARPA (Advanced Research Project Agency)

موسسه پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته

سازمانی تاسیس یافته در ایالت‌متحده و پیشرو توسعه در اینترنت می‌باشد.

arrival of goods (AOG)

تحویل‌کالا

منظور تحویل کالا است، اگر در مدت زمان مشخص شده پرداخت انجام گیرد از تخفیف برخوردار خواهند شد.

art

هنر

به واژه artwork مراجعه کنید.

art director

کارگردان‌هنری

یک فرد خوش‌ذائقه که در تجسم ایده‌های تبلیغاتی مهارت دارد.

artificial intelligence

هوش‌مصنوعی

منظور طراحی سیستم‌های کامپیوتری هوشمند می‌باشد که می‌توانند واکنش هایی مشابه با رفتارهای هوشمند انسانی از جمله یادگیری، توانایی کسب دانش، شیوه‌ی استدلالی و حل مشکلات را داشته باشند.

Arts Marketing

بازاریابی هنر

یک استراتژی تبلیغاتی است، به عبارت دیگر ایجاد ارتباط بین شرکت و هنرهای نمایشی (از جمله حمایت مالی از یک سری کنسرت، نمایشگاه، موزه و غیره)

artwork