لزوم خصوصی‌سازی لکوموتیو‌های دولتی اپراتوری خط‌آهن بافق‌-بندرعباس با لکوموتیو‌‌های سنگین:

منتشر شده در تاریخ: چهار شنبه 18 تیر 1393

 

    افزایش ظرفیت در محور ریلی جنوب‌ و تردد اصلی در این منطقه با اپراتوری محور بافق-بندرعباس، لزوم واگذاری لکوموتیوهای دولتی، نوسازی ناوگان کِشنده با خرید لکوموتیو سنگین و لزوم رفع نقصان اطلاعات در صنعت ریلی، از موارد ذکر شده در نشست بررسی خرید لکوموتیو برای ریلی بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی با محوریت ‌استراتژی خرید لکوموتیو اصلی‌، با حضور مسئولان راه‌‌آهن، نمایندگان شرکت‌های ریلی‌ و دست‌اندرکاران لکوموتیو ‌برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرعامل شرکت سینا ریل‌ اظهار داشت: 100 درصد سهام شرکت ‌متعلق به بنیاد مستضعفان است که از سال 1392 به صورت عملیاتی با در اختیار داشتن 600 واگن در زمینه حمل و نقلی ریلی شروع به فعالیت کرد.

محمد ساطعی با بیان اینکه‌ اولویت برنامه‌های ما حمل بارهای بنیاد مستضعفان است، گفت:‌ سالانه 800 میلیارد تومان بابت حمل و نقل در مجموعه بنیاد هزینه می‌شود‌ که شامل‌ هزینه‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و حمل و نقل درون شهری است.

وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی دو برنامه مد نظر داریم که شامل حمل بار‌های بنیادی و حمل بار غیربنیادی است.

ساطعی گفت: در حوزه‌ حمل بار بنیادی ‌حمل مواد معدنی شامل حمل سنگ‌آهن و مشتقات آن، حمل محصولات سیمان یا مواد اولیه آن مانند کلینکر مدنظر است.

وی اضافه کرد:‌ کارخانه فولاد بنیاد در منطقه ویژه اقتصادی صنعتی و معدنی بندرعباس،‌ سال گذشته 2 میلیون تن گندله مصرف کرده و با احداث کارخانه‌ گندله‌سازی در آن مجموعه، 10 میلیون تن کنستانتره مصرف و 10 میلیون تن گندله تولید می‌شود.

ساطعی ‌بیان کرد: در حال حاضر سالانه بین 8 تا 9 میلیون تن بار در این محور جا‌به‌جا می شود و با استفاده از لکوموتیوهای سنگین و قطارهای طویل می‌توانیم، بین 17 تا 18 میلیون تن افزایش ظرفیت بار داشته باشیم؛ این نوع سرمایه‌گذاری را با دو روش BOT و یا از طریق توافق با راه‌آهن می‌توان صورت داد.

وی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا سال 1397 پنج میلیون تن بار حمل کنیم که عمده ‌ آن برای کارخانه «فولاد کاوه جنوب» و حمل کلینکر برای کارخانه سیمانی است؛ با توجه به تردد اصلی ما در محور بافق - بندرعباس یک هدف کلی در این زمینه داریم‌ و آن پیش‌بینی ایجاد اپراتوری محور بافق - بندرعباس است.

‌ساطعی درباره افزایش لکوموتیو‌های باری ناوگان گفت: استراتژی ما بر این است که در این محور از لکوموتیوهای معمولی استفاده کنیم که بتوان در تمامی خطوط ریلی کشور از آن بهره گرفت.‌

‌وی‌ با اشاره به افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی تأکید کرد: با عملی شدن بحث اپراتوری محور بافق - بندرعباس میزان این ظرفیت افزایش پیدا می کند و تدوین این استراتژی با خرید لکوموتیوهای سنگین و قطارهای طویل مطرح و در نهایت عملی می‌شود.

*‌ هزینه نگهداری لکوموتیو برابر با هزینه خرید آن

در ادامه‌ این نشست نماینده شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا با اشاره به ویژگی‌های فنی لکوموتیوهای ریلی بیان کرد: راه‌آهن برای همه کسانی که لکوموتیو می‌خرند یا تولید می کنند،‌ باید تعریف مشخصی داشته باشد؛ تنوع لکوموتیو اگر زیاد ‌باشد از نظر تأمین منابع مالی، تأمین قطعات و تعمیر و نگهداری با مشکل مواجه می‌شویم.

افشین دانیالی ادامه داد: از طرفی اگر تنوع لکوموتیو نباشد، بدین صورت که لکومویتوی داشته باشیم که در همه جای ایران بتواند سیر کند، مباحث بار محوری را به دنبال دارد و قیمت خرید آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: لکوموتیو یک قیمت اولیه دارد و یک قیمت تعمیر و نگهداری، بدین صورت که برای خرید یک دستگاه لکوموتیو فقط نباید قیمت اولیه‌ آن را مدنظر داشت، بلکه هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز باید در نظر گرفته شود که اغلب این هزینه‌ها با قیمت اولیه برابری می‌کند.

* لزوم‌ واگذاری لکوموتیو‌های دولتی به بخش خصوصی

در ادامه این نشست نماینده شرکت البرز نیرو در مورد هزینه‌های تمام شده برای خرید لکوموتیو بیان کرد:‌ نرخ مناسب برای خرید یک دستگاه لکوموتیو باید با احتساب هزینه تعمیر و نگهداری آن باشد.

سلطانی افزود: ‌اگر قیمت سوخت آزاد شود، قطعاً هیچ بخشی قادر به رقابت با راه‌آهن ‌نخواهد بود و این آینده‌ خوبی برای صنعت ریلی کشور است.

وی با تأکید بر لزوم واگذاری لکوموتیو‌های راه‌آهن به بخش خصوصی، اضافه کرد: بهتر است که صاحب لکوموتیو و صاحب واگن یکی باشد یعنی راه‌آهن فقط زیر ساخت‌ها را ارائه ‌دهد و در آینده بخش خصوصی در صف دارندگان لکوموتیو و واگن قرار بگیرند و از این روند انحصارگرایی دولت دور بشویم.

سلطانی با بیان اینکه هم‌اکنون ‌برای خرید یک دستگاه لکوموتیو متعارف مانوری باید بالای 2 میلیون یورو هزینه پرداخت کرد، گفت: هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا است، با توجه به نوع سیاست‌گذاری‌ها می‌توان نوع سرمایه‌گذاری را مشخص کرد.

وی با تأکید بر لزوم خرید لکوموتیوهای جدید، گفت:‌ لکوموتیو جدید 15 درصد کاهش هزینه مصرف سوخت دارد؛ یعنی 850 هزار لیتر در سال مصرف سوخت دارد. در 30 سال این رقم برابر می شود با 4.5 میلیون لیتر و این اختلاف مهم هزینه سوخت را نمی‌توان مخفی کرد.

*‌ نقصان اطلاعات در صنعت ریلی ‌‌

‌در ادامه این نشست این موضوع عنوان شد که عدم توجیه اقتصادی خرید لکوموتیو در همه‌ راه‌های کشور به خصوص در محور جنوب، یکی از مشکلات مهم این حوزه است که راهکارهای پیشنهادی برای حل این معضل بدین شرح است، که در مرحله اول راه‌آهن منابعی را باید اختصاص بدهد و شرایط استفاده از تسهیلات آن را اعلام کند و در مرحله دوم منابع تأمین لکوموتیو روشن و صریح باشد، به خصوص پیش‌بینی منابع مالی اعلام شود.

همچنین عنوان شد که برای کاهش مصرف سوخت، اگر شرکت‌ها بتوانند تناژ بار محوری‌ و مصرف سوخت را‌ کاهش بدهند‌ راه آهن ملزم می‌شود که بخشی از این بهینه‌سازی مصرف سوخت را به صاحبان این شرکت‌ها برگرداند‌ و این انگیزه مناسبی برای شرکت‌های سازنده برای ورود به طرح‌های جدید و مدرن لکوموتیو است.

‌همچنین این موضوع عنوان شد که تحریم‌ها و تأثیر آن بر صنعت ریلی به صورت ناخودآگاه بحث اعتماد سازی را پیش می‌کشد و با افزایش این تحریم‌ها و کاهش مکانیزم‌ها شاهد رکود این صنعت خواهیم بود؛ البته علاوه بر تحریم‌های خارجی ما دچار تحریم داخلی نیز هستم که همان نقصان اطلاعاتی ما در صنعت ریلی است، که کم شدن اعتماد، ایجاد شبه، مسدود شدن مراودات بین المللی و از این قبیل به همراه دارد.